دانستنی

یک داستان واقعی و معرفی یک فیلم کسب وکار

نویسنده : مدیریت
داستان یک دختر فقیر چینی که با تلاش به یک کارخانه دار بزرگ تبدیل شد. سریال شکوفه های وحشی

جمع کننده قراضه که با شبکه سازی بزرگترین کارخانه دار شد

داستان های موفقیت در دنیا بسیار زیاد هستند اگر شبکه های مختلف رسانه ای را باز کنید افراد بسیاری در مشاغل مختلف از ورزشی تا خانه دار میبینید که به موفقیت هایی دست پیدا کردند و بر اساس مکان و شرایطی که در آن قرار داشتند میتوان گفت تلاش بسیاری کردند و قدم های بزرگی را برداشته اند.

در چند سال گذشته به آموزش در حوزه کسب و کار و بازاریابی مشغول بودم. همزمان با آموزش سعی میکردم که آموزه هایم را به کار بگیرم و برای اینکه بتوانم بهتر آنها را درک کنم علاوه بر استفاده در کارهای روزمره، به دیگران هم آموزش میدادم. اما آموزش به دیگران برایم چالش های زیادی داشت زیرا اکثر افراد، با گوش دادن به آموزشهایی که با هزینه زیاد کسب کرده بودم فقط یک پاسخ به من میدادند و اینکه اینها به درد ایران نمیخورد مخصوصا اگر در زمینه موفقیت بانوان بوده باشد. با اینحال من همیشه معتقدم هر انسانی در هر موقعیت مکانی و زمانی فرصتهایی دارد که اول باید آنها را درک کند و بعد از آنها استفاده کند.

 چطور میتوانیم این فرصت ها را پیدا کنیم؟

برای اینکه بتوانیم فرصتها را بشناسیم در ابتدا باید بتوانیم ذهنیت درک مسائل و تحلیل شرایط را در خود ایجاد کنیم بهترین روش برای اینکار، مطالعه نمونه های واقعی موفقیت است. همه افراد در سراسر دنیا دارای یکسری امکانات و یکسری مشکلات هستند درک اینکه چطور بر مشکلاتشان با استفاده از امکانات و دانش خود، غلبه میکنند به ما کمک میکند تا قدرت تحلیل شرایط مان را بالا ببریم. علاوه بر آن دیدن فیلم های داستانی واقعی هم کمک زیادی میکند. با توجه به فرهنگ کشور ما، بنظرم یهترین فیلم های کسب و کار، فیلم و سریال های چینی است.

در 30 سال گذشته، کشور چین توانست به دستاوردهای اقتصادی بالایی دست پیدا کند.  قبل از آن چین به علت جمعیت بالا، اغلب مردمش در فقر به سر میبردند و حتی بزهکاری و زورگیری در آن بسیار زیاد بود تا اینکه در سال 1990 دولت وقت تصمیم گرفت که خصوصی سازی واقعی را اجرا کند. در این زمان در شرایط سخت مالی و در یک کشور کمونیستی و مرد سالار، یک زن طرد شده از سوی خانواده خودش در حالی که با یک مرد بی تعهد ازدواج کرده و برای تامین معاش خود به جمع آوری قراضه روی می‌آورد و سعی میکند که با روشهای شبکه سازی از فرصت پیش آمده استفاده کند و البته موفق هم میشود. این همان سریالی است که میخواستم به شما معرفی کنم. سریال چینی شکوفه های وحشی.

سریال چینی شکوفه های وحشی - ژانر کسب و کار

در این سریال کاملا مزایای همکاری با هم و نحوه شراکت واقعی را درک خواهید کرد. یکی از علتهایی که این سریال را تاثیر گذار میدانم به همین دلیل یعنی درک مزایای همکاری و نحوه شراکت است. متاسفانه شراکت در ایران، بسیار سخت است چون با اولین مشکل معمولا شرکاء از ادامه راه منصرف میشود و به این ترتیب شرکتها قبل از 3 سال منحل میشود.

این سریال داستان دختری فقیر است که مجبور است هزینه زندگی خودش و پدرش را تامین کند و البته رویای پیشرفت و ثروتمند شدن هم دارد و میداند رویا داشتن کافی نیست پس باید مسیر موفقیت را با سخت کوشی طی کند و اولین مرحله این مسیر سخت، کسب تجربه به عنوان یک کارگر، کارمند و یا یک دستیار است. او بعنوان یک کارگر جمع کننده قراضه آهن شروع به کار میکند کم کم متوجه میشود برای پیشرفت 2 راه بیشتر ندارد اول اینکه یک ثروت کلان داشته باشد و با آن تجارت کند و یا اینکه با افراد موفق همکاری کند.

خب، او پولی ندارد پس برای پیشرفت باید از روش دوم یعنی همکاری با آدمهای موفق در حوزه کسب و کار خودش. اما مشکل این است که آدمهای موفق چرا باید با یک دختر فقیر کارگر همکاری کنند و این همان چالش اصلی او در ابتدای راه است از اینرو، او از اصل شبکه سازی و برقراری ارتباط استفاده میکند و ساده ترین روش شبکه سازی، شرکت در همایش ها و گردهمایی های مرتبط با صنف کاری است و البته هزینه ای هم در بر دارد. او بسیار سخت و صرفه جویانه زندگی میکند و بیشتر درآمدش را برای شبکه سازی هزینه میکند. که بعد از چند سال موفق میشود و با افرادی سرشناس آشنا میگردد. در این داستان، موضوع تاثیرگذاری افرادی که با آنها در ارتباط هستیم در آینده و سرنوشت مان قابل لمس است.

اما چالشها به همیجا ختم نمیشود به هرحال بعد از شبکه سازی باید بتواند با این افراد قرارداد کاری ببندد که در این مسیر هم باید مسائلی مانند سرمایه اولیه، نحوه مذاکره و نحوه اجرای آن را نیز حل کند. بارها پاسخ "نه" شنیدن، بارها شکست خوردن او را ناامید نمیکند بلکه با هر مشکلی به دنبال راه حل جدید میگردد و حتی در زمانی که به نظر هیچ راه حلی وجود ندارد وظیفه و راه حلی را که بنظرش درست است انجام میدهد و منتظر نتیجه آن میماند و البته در بسیاری از موارد نیز خداوند او را همراهی میکند. و این دقیقا همان مصداق از تو حرکت از خدا برکت است.

در هر صورت این دختر جوان، با برنامه ریزی طولانی مدت و کار و آموزش سخت به هدف خودش میرسد و در جوانی صاحب یکی از بزرگترین کارخانه های تولید فولاد کشور میشود.

شاید در حال حاضر کشور چین، کسی دیگری با شرایط او نتواند به این نوع موفقیت برسد اما مطمئنا فرصتهای دیگری وجود دارد که فقط باید آنها راشناسایی کنند و برای رسیدن به آنها تلاش کنند.

از نظر من بیشترین پیام این سریال، در مورد مزایای شبکه سازی و همکاری است و بنظرم بهتر است بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

 

شبکه سازی چیست؟

برای تعریف شبکه سازی باید اول ببینیم شبکه سازی چه چیزی نیست:

1-شبکه سازی، ساختن یک لیست شماره تماس و ایمیل نیست.

2- شبکه سازی، دادن اطلاعات شخصی و شرکتی خودتان به دیگران هم نیست.

3- شبکه سازی، فقط فالوور جمع کردن هم نیست.

شبکه سازی در واقع یک رابطه سود محور برای طرفین است.

اگر کمی گیج شده اید نگران نشود در ادامه واضح تر آن را بیان خواهم کرد.

 

حالا باید ببنیم چند نوع شبکه سازی نیاز داریم.

انواع شبکه های که در حیات کسب و کار به آن نیاز داریم؟

بنا به تجربه دریافتم که حداقل به 3 دسته شبکه برای راه اندازی و بقای کسب و کار خودمان نیاز داریم.

  1. شبکه ای از شرکاء حقوقی. کسانی که از ابتدا راه اندازی و یا در میانه راه برای قدرتمند تر کردن کسب و کار با آنها قرارداد میبندیم این افراد بطور مستقیم در کسب و کار ما سهیم هستند و راهبردهای خصوصی (استراتژی های) مجموعه را با آنها درمیان میگذاریم و در نهایت تصمیم گیری میکنیم. در هنگام انتخاب چنین شرکایی باید بسیار دقت کنید که اولا وفادار باشند و زود خسته نشوند. دوم اینکه مکمل توانایی شما باشند. سوم باید دقت کنید تمام شرایط را تا کسب اولین درآمد با آنها درمیان بگذارید و بعد از موافقت حتما قرارداد رسمی با هم ببندید.
  2. شبکه ای از شرکاء تجاری. این شرکاء بطور مستقیم در کسب و کار شما سهام ندارند ولی در ادامه همکار با آنها، هم برای شما سودآور است هم برای آنها. بطور مثال فرض کنید که شما تولید کننده یک ماده غذایی هستید شبکه ای از شرکاء که مواد غذایی را حمل میکنند تا به مغازه داران برسانند. یا شبکه تامین کننده مواد اولیه و مورد نیاز برای تولید محصول شما و حتی شبکه ای از تبلیغ کننده ها هم میتوانند شرکاء تجاری شما باشند.
  3. شبکه ای از مشتریان که مهمترین بخش شبکه سازی است زیرا رگ حیاتی کسب و کار به آنها ربط دارد بخشی از این شبکه با تبلیغات ساخته میشود و بخش دیگر در ارتباط مداوم با مشتریان قدیمی مفهوم پیدا میکند. برای این منظور راه اندازی باشگاه مشتریان و  ارائه خدمات اضافه به مشتریان وفادار میتوانید به این مهم دست پیدا کنید.
لینک کوتاه: https://bdclinic.ir/go/Pos-5-12